Skip to content!
Laura Schmitz

Laura Schmitz

Research Associate of the

Education and Family Department

Contact

+49 30 89789 - 229
Research Topics and Working Areas

Laura has been a doctoral student at the DIW Graduate Center since 2018 and a research assistant in the Department of Education and Family since 2019. Laura’s research interests lie in the field of educational economics, with a special focus on intergenerational mobility and the evaluation of relevant policy measures.
Laura has an interdisciplinary background with degrees in European Studies, Public Policy and Economics. During her Master of Public Policy at the University of Maastricht, she first specialized in social security in developing countries, followed by three years at the International Labour Organization (ILO) in Geneva and Zambia. Prior to her PhD at the Graduate Center, she completed an M.Sc. in Economics at the Universidad Carlos III de Madrid. In the course of her master thesis she analyzed data from the German Socio-Economic Panel (SOEP) regarding the effects of all-day schools on intergenerational mobility in Germany.

Publications

DIW Wochenbericht 51/52 / 2022

Selbst wenn Privatschulen in der Nähe sind: Sozial benachteiligte Schüler*innen sind dort kaum vertreten

2022| Marcel Helbig, Laura Schmitz, Felix Weinhardt
DIW Wochenbericht 48 / 2022

Das Potenzial von Ganztagsgrundschulen wird noch nicht ausgeschöpft: Interview

2022| Laura Schmitz, Erich Wittenberg
Diskussionspapiere 2006 / 2022

Heterogeneous Effects of After-School Care on Child Development

2022| Laura Schmitz
Externe Monographien

From Low Emission Zone to Academic Track: Environmental Policy Effects on Educational Achievement in Elementary School

Essen [u.a.]: RWI [u.a.], 2022, 44 S.
(Ruhr Economic Papers ; 980)
| Johannes Brehm, Nico Pestel, Sandra Schaffner, Laura Schmitz
Zeitungs- und Blogbeiträge

Weit entfernt von Chancengleichheit

In: Frankfurter Rundschau (05.09.2022), S. 10 | Laura Schmitz
Weitere externe Aufsätze

Familiale, individuelle und institutionelle Einflussfaktoren auf Bildungsungleichheiten

In: Dieter Dohmen, Klaus Hurrelmann (Hrsg.) , Generation Corona? : Wie Jugendliche durch die Pandemie benachteiligt werden
Beltz Juventa : Weinheim, Basel
S. 165-186
| Mathias Huebener, Laura Schmitz, C. Katharina Spieß, Sabine Zinn
Weitere externe Aufsätze

Geflüchtete Kinder und Jugendliche im deutschen Bildungssystem

In: Bildungsgerechtigkeit: Teilhabe in allen Lebenslagen?
Berlin : Deutscher Verein für Öffentliche und Private Fürsorge
S. 24–35
Archiv für Wissenschaft und Praxis der Sozialen Arbeit ; 2/2021
| Lisa Pagel, Laura Schmitz, C. Katharina Spieß
Weitere externe Aufsätze

In der Schule angekommen? Zur Schulsituation geflüchteter Kinder und Jugendlicher

In: Aus Politik und Zeitgeschichte 70 (2020), 51, S. 34-40 | Lisa Pagel, Laura Schmitz, C. Katharina Spieß, Ludovica Gambaro
keyboard_arrow_up