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  • DIW Wochenbericht 5 / 2022

    Für den Spracherwerb ist es wichtig, auf Lerngelegenheiten in der Umgebung zu stoßen: Interview

    2022| Cornelia Kristen, Erich Wittenberg
  • DIW Wochenbericht 5 / 2022

    Deutschkenntnisse entwickeln sich bei Geflüchteten und anderen Neuzugewanderten ähnlich – Sprachkurse spielen wichtige Rolle

    Das Erlernen der deutschen Sprache spielt eine Schlüsselrolle für die Integration von neu zugewanderten Menschen. In diesem Beitrag wird der Zweitspracherwerb von Personen, die im vergangenen Jahrzehnt in die Bundesrepublik gekommen sind, in den ersten Jahren nach dem Zuzug untersucht. Hierzu werden Geflüchtete mit anderen Neuzugewanderten verglichen. Die Auswertungen verweisen auf ähnliche Prozesse ...

    2022| Cornelia Kristen, Yuliya Kosyakova, Christoph Spörlein
  • DIW Wochenbericht 34 / 2020

    Mehrheit der Geflüchteten hat höhere Bildung im Vergleich zur Herkunftsgesellschaft

    Die Bildungsabschlüsse von MigrantInnen werden typischerweise anhand der im Zielland geltenden Standards eingeordnet. Weniger Beachtung findet dagegen die Stellung, die diese Qualifikationen im jeweiligen Herkunftsland haben. In diesem Beitrag wird die mitgebrachte Bildung verschiedener Gruppen von Zugewanderten mit den Bildungsverteilungen des jeweiligen Herkunftslands und mit der Bildungsverteilung ...

    2020| Cornelia Kristen, Christoph Spörlein, Regine Schmidt, Jörg Welker
  • DIW Wochenbericht 34 / 2020

    Fünf Jahre danach: Eine Zwischenbilanz zur Integration von Geflüchteten: Editorial

    2020| Cornelia Kristen, C. Katharina Spieß
  • Externe referierte Aufsätze

    Educational Selectivity and Immigrants’ Labour Market Performance in Europe

    This article depicts the selectivity profiles of first-generation immigrants of multiple origins in 18 European destinations and investigates whether educational selectivity is relevant to their labour market performance. The theoretical account starts from the premise that the relative position individuals occupy in the educational distribution of their origin country represents—frequently unmeasured—characteristics ...

    In: European Sociological Review 38 (2022), 2, S. 252–268 | Regine Schmidt, Cornelia Kristen, Peter Mühlau
  • Externe referierte Aufsätze

    The Dynamics of Recent Refugees’ Language Acquisition: How Do Their Pathways Compare to Those of Other New Immigrants?

    Do the processes underlying destination-language acquisition differ between recently arrived refugees and other new immigrants? Based on a well-established model of language learning according to which language fluency is a function of efficiency, incentives, and exposure, this study addresses general processes of language learning as well as conditions specific to refugees. Longitudinal data on refugees ...

    In: Journal of Ethnic and Migration Studies 48 (2022), 5, S. 989-1012 | Yuliya Kosyakova, Cornelia Kristen, Christoph Spörlein
  • Externe referierte Aufsätze

    Foreign Accents in the Early Hiring Process: A Field Experiment on Accent-Related Ethnic Discrimination in Germany

    Based on a field experiment conducted in Germany between October 2014 and October 2015, this article focuses on the disadvantages associated with the presence of a foreign accent in the early hiring process, when applicants call in response to a job advertisement to ask whether the position is still available. We examine whether a foreign accent influences employers’ behaviors via productivity considerations ...

    In: International Migration Review (2022), im Ersch. [online first: 2021-10-16] | Miriam Schmaus, Cornelia Kristen
  • Externe referierte Aufsätze

    Destination-Language Acquisition of Recently Arrived Immigrants: Do Refugees Differ from Other Immigrants?

    Im vorliegenden Beitrag werden Muster des Spracherwerbs von Neuzuwanderern beschrieben, welche in jüngerer Zeit nach Deutschland gekommen sind. Der Schwerpunkt liegt auf dem Vergleich syrischer Geflüchteter mit Migranten aus Italien, Polen und der Türkei, die als Arbeitsmigranten, im Zuge der Familienzusammenführung oder für Bildungszwecke eingewandert sind. Die theoretischen Überlegungen beruhen auf ...

    In: Journal for Educational Research Online 13 (2021), 1, S. 128-156 | Cornelia Kristen, Julian Seuring
  • Externe referierte Aufsätze

    The Education of Recently Arrived Refugees in Germany: Conditions, Processes, and Outcomes

    Around the world, the number of refugees is at a record high. Although most forciblydisplaced persons seek refuge within their home country or in a neighboringstate (UNHCR, 2020), a large number of refugees have reached Europe in recentyears, and many of them have settled in Germany (Eurostat, 2020).1As many refugees were children and adolescents when they arrived in Germany(Bundesamt für Migration ...

    In: Journal for Educational Research Online 13 (2021), 1, S. 5-15 | Aileen Edele, Cornelia Kristen, Petra Stanat, Gisela Will
  • Externe referierte Aufsätze

    Language Acquisition of Recently Arrived Immigrants in England, Germany, Ireland, and the Netherlands

    This study examines processes of language acquisition among new immigrants from Poland and Turkey in different European destinations focusing on the first few months after arrival. Starting from a human capital framework, a variety of pre- and post-migration conditions of language learning are addressed, including economic and non-economic incentives, the amount of exposure to the destination language ...

    In: Ethnicities 16 (2016), 2, S. 180-212 | Cornelia Kristen, Peter Mühlau, Diana Schacht
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