Direkt zum Inhalt

Thema Ungleichheit

clear
0 Filter gewählt
close
Gehe zur Seite
remove add
147 Ergebnisse, ab 21
  • Cluster-Seminar Öffentliche Finanzen und Lebenslagen

    Culture, Children and Couple Gender Inequality

    This paper examines how culture determines within-couple gender inequality. Exploiting the setting of Germany's division and reunification, I compare child penalties of couples socialised in a more gender-egalitarian culture to those in a gender-traditional culture. The long-run penalty on the female income share is 30.9% in West German couples, compared to 18.3% in East German...

    17.02.2021| Jonas Jessen
  • Externe referierte Aufsätze

    Informing Students about College: Increasing Enrollment Using a Behavioral Intervention?

    This study sheds light on whether the provision of information on costs, financing options, and returns of college education results in higher application and college enrollment rates. Based on a behavioral intervention with more than 1,000 high school students in Germany, we provide evidence that the provision of such information increases college application and enrollment rates, in particular for ...

    In: Journal of Economic Behavior & Organization 190 (2021), S. 524-549 | Frauke Peter, C.Katharina Spiess, Vaishali Zambre
  • Externe Monographien

    A Firm-Side Perspective on Parental Leave

    Motherhood and parental leave interrupt employment relationships, likely imposing costs on firms. We document that mothers who are difficult to replace internally take shorter leave and that their firms hire replacements more often. Introducing more generous parental leave benefits erases the link between mothers' internal replaceability and their leave duration. In firms with few internal substitutes ...

    Bonn: IZA, 2021, 51 S.
    (Discussion Paper Series / Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit ; 14478)
    | Mathias Huebener, Jonas Jessen, Daniel Kühnle, Michael Oberfichtner
  • Externe Monographien

    Cracking under Pressure? Gender Role Attitudes toward Maternal Employment in Times of a Pandemic

    This paper studies the effects of Covid-19 related daycare and school closures on gender role attitudes toward maternal employment in Germany. We compare women and men with dependent children to those without children one year after the outbreak of the pandemic. Using data on gender role attitudes from 2008 through 2021, we find that fathers' egalitarian attitudes toward maternal employment dropped ...

    Bonn: IZA, 2021, 64 S.
    (Discussion Paper Series / Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit ; 14471)
    | Natalia Danzer, Mathias Huebener, Astrid Pape, C. Katharina Spieß, Nico A. Siegel, Gert G. Wagner
  • Weitere externe Aufsätze

    Geflüchtete Kinder und Jugendliche im deutschen Bildungssystem

    In: Bildungsgerechtigkeit: Teilhabe in allen Lebenslagen?
    Berlin : Deutscher Verein für Öffentliche und Private Fürsorge
    S. 24–35
    Archiv für Wissenschaft und Praxis der Sozialen Arbeit ; 2/2021
    | Lisa Pagel, Laura Schmitz, C. Katharina Spieß
  • Externe referierte Aufsätze

    The Effect of Early Childhood Education and Care Services on the Integration of Refugee Families

    Devising appropriate policy measures to integrate refugees is high on the agenda of many governments. This paper focuses on the integration of families seeking asylum in Germany between 2013 and 2016. Exploiting regional differences in early childhood education and care (ECEC) services and dispersal policies as exogenous sources of variation, as well as controlling for local level heterogeneity that ...

    In: Labour Economics 72 (2021), 102053, 15 S. | Ludovica Gambaro, Guido Neidhöfer, C. Katharina Spiess
  • Externe Monographien

    Causes and Consequences of Educational Attainment and Household Decisions: Six Essays in Applied Microeconomics

    Berlin: Freie Universität Berlin, 2021, XXVII, 346 S. | Jan Berkes
  • DIW Wochenbericht 45 / 2021

    Akademikerinnen engagieren sich häufiger als andere Mütter in der Schule ihrer Kinder

    Dass der Bildungserfolg von Kindern stark mit dem elterlichen Bildungshintergrund zusammenhängt, belegen zahlreiche Studien. Inwiefern sich das Engagement von Eltern in Schulen, also etwa der Besuch von Elternabenden oder die Mitarbeit in Elternvertretungen, nach der Bildung unterscheidet, ist weniger bekannt. Dem geht dieser Bericht auf Grundlage von Daten des Sozio-oekonomischen Panels (SOEP) und ...

    2021| Jan Marcus, C. Katharina Spieß, Sevrin Waights, Andrew Judy
  • DIW Wochenbericht 45 / 2021

    Schulen sollten versuchen, Eltern aller Bildungsgruppen für Schulgremien zu gewinnen: Interview

    2021| Jan Marcus, Erich Wittenberg
  • Weitere externe Aufsätze

    Familiale, individuelle und institutionelle Einflussfaktoren auf Bildungsungleichheiten

    In: Dieter Dohmen, Klaus Hurrelmann (Hrsg.) , Generation Corona? : Wie Jugendliche durch die Pandemie benachteiligt werden
    Beltz Juventa : Weinheim, Basel
    S. 165-186
    | Mathias Huebener, Laura Schmitz, C. Katharina Spieß, Sabine Zinn
147 Ergebnisse, ab 21
keyboard_arrow_up