High growth firms are high on the policy agenda as empirical evidence consistently shows that they disproportionately contribute to economic growth via net job creation. Several innovation scholars analyze how high growth entrepreneurship responds to the local enabling environment, such as institutional and framework conditions. However, the majority of these studies look at the role of formal...
How does online advertising affect consumer behaviour, product pricing and competition? To analyse this, I develop a theory of digital markets where an intermediary provides a platform for firms to advertise their product and where consumers need to engage in costly search if they want to learn about the product characteristics. First, I show that when prices are observable...
Befragung von 100 mittleren und großen Unternehmen in Deutschland untersucht Integration Geflüchteter auf dem Arbeitsmarkt – Anstellung von Geflüchteten verbessert Mitarbeiterzufriedenheit, Attraktivität der Unternehmen und unternehmerische Entwicklung – Potenzial für Selbstständigkeit bleibt unter Geflüchteten nahezu ungenutzt Die Anstellung Geflüchteter ...
In der Folge des ntv Podcast "Wieder was gelernt" vom 4. Februar 2022 "Tech-Riesen, Onlineshops, Reiche - Das sind die Gewinner der Pandemie" spricht Caroline Amme mit Alexander Kritikos darüber, welche Branchen von der Corona-Krise profitieren und ob der Erfolg anhält. Hier geht es zum Podcast
As the policy debate on entrepreneurship increasingly centers on firm growth in terms of job creation, it is important to understand whether the personality of entrepreneurs drives the first hiring in their firms. Using the German Socio-Economic Panel (SOEP), we analyze to what extent personality traits influence the probability of becoming an employer. The results indicate that personality matters. ...
The existential threat to small businesses, based on their crucial role in the economy, is behind the plethora of scholarly studies in 2020, the first year of the COVID-19 pandemic. Examining the 15 contributions of the special issue on the “Economic effects of the COVID-19 pandemic on entrepreneurship and small businesses,” the paper comprises four parts: a systematic review of the literature on the ...
Die COVID-19-Pandemie hat das Leben vieler Menschen negativ beeinflusst. Wir untersuchen auf Basis einer Sonderbefragung des Sozio-oekonomischen Panels (SOEP-CoV) die Folgen der Pandemie für die rund 4 Millionen Selbständigen in Deutschland. Selbständige erleiden pandemiebedingt deutlich häufiger Einkommensverluste als abhängig Beschäftigte. Selbständige Frauen sind wiederum deutlich stärker von Einkommensverlusten ...