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Thema Verbraucher

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Berlin IO Day

The 13th Berlin IO Day (postponed to September 2022)

The Berlin IO Day is a one-day workshop sponsored by the Berlin Centre for Consumer Policies (BCCP) and supported by the Berlin's leading academic institutions, including DIW Berlin, ESMT Berlin, Humboldt-Universität zu Berlin, and Technische Universität Berlin. The aim is to create an international forum for high quality research in Industrial Organization in the heart of Berlin, one of...

23.09.2022| Rosa Ferrer, Holger Herz, Thomas Otter, Bertel Schjerning, Yossi Spiegel
Brown Bag Seminar Industrial Economics

GDPR and the Lost Generation of Innovative Apps

Using data on 4.1 million apps at the Google Play Store from 2016 to 2019, we document that GDPR induced the exit of about a third of available apps; and in the quarters following implementation, entry of new apps fell by half. We estimate a structural model of demand and entry in the app market. Comparing long-run equilibria with and without GDPR, we find that GDPR reduces consumer surplus and...

18.05.2022| Reinhold Kesler, University of Zurich
Blog Marcel Fratzscher

Entlastet werden mal wieder vor allem die Reichen

Gut gemeint und schlecht gezielt: 23,6 Milliarden Euro gibt die Bundesregierung für die finanzielle Unterstützung der Bürger aus. Nur kommt die Hilfe bei den Falschen an. Dieser Text erschien am 9. Mai 2022 bei Zeit Online in der Reihe Fratzschers Verteilungsfragen. Neun-Euro-Ticket für Bus und Bahn, Energiepauschale und einiges mehr: Die Bundesregierung hat ein weiteres Entlastungspaket ...

09.05.2022| Marcel Fratzscher
Medienbeitrag

Die FDP und das Comeback der Klientelpolitik

Die Senkung der Spritpreise, wie sie die Ampel plant, nützt vor allem: den Wohlhabenden. So fällt die FDP wieder in alte Muster der Klientelpolitik zurück, wie einst mit der Hotel-Steuer.  Ausgerechnet bei den Grünen funktioniert der ordnungspolitische Kompass derzeit besser. Dieser Gastbeitrag von Alexander Kritikos und Alexander Kriwoluzky erschien am 30. März 2022 in ...

30.03.2022| Alexander S. Kritikos, Alexander Kriwoluzky
Monographien

Essays on the Impact of Behavioral Aspects and Education for Financial Development: Dissertation

Diese Arbeit untersucht den Einfluss verhaltensökonomischer Aspekte und Bildung für die finanzielle Entwicklung. Sie besteht aus vier Kapiteln, welche jeweils ein separates Forschungspapier darstellen. Die Kapitel decken folgende Themen ab: Determinanten einer impulsiven Kreditaufnahme, Hindernisse bei finanzieller Inklusion, die Auswirkungen von finanzieller Bildung und die finanziellen Folgen eines ...

Berlin: Humboldt-Univ., 2022, XVI, 186 S. | Jana Samira Hamdan
Monographien

Intangible Capital and Productivity Divergence

Understanding the causes of the slowdown in aggregate productivity growth is key to maintaining the competitiveness of advanced economies and ensuring long-term economic prosperity. This paper is the first to provide evidence that investment in intangible capital, despite having a positive effect on productivity at the micro level, is a driver of the weak productivity performance at the aggregate level ...

Tilburg: Tilburg University, 2022, 69 S.
(TILEC Discussion Paper ; 2022-07)
| Marie Le Mouel, Alexander Schiersch
Diskussionspapiere 2004 / 2022

Durable Consumption, Limited VAT Pass-Through and Stabilization Effects of Temporary VAT Changes

This paper revives the question of whether a temporary VAT change is an adequate instrument for crisis stabilization. In empirical assessments, we find that durable goods consumption fluctuates strongly over the business cycle and that VAT rate changes affect durable goods in particular. Therefore, we build a dynamic stochastic general equilibrium (DSGE) model that is capable of addressing this major ...

2022| Marius Clemens, Werner Röger
Externe referierte Aufsätze

Active Learning Improves Financial Education: Experimental Evidence from Uganda

We conduct a randomized field experiment to study the effects of two financial education interventions offered to small-scale retailers in rural western Uganda. The treatments contrast “active learning” with traditional “lecturing” within standardized lesson-plans. After six months, active learning has a positive effect on savings and investment outcomes, in contrast to small or zero effects for lecturing. ...

In: Journal of Development Economics 157 (2022), 102870, 9 S. | Tim Kaiser, Lukas Menkhoff
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