Direkt zum Inhalt

Thema Bildung

clear
0 Filter gewählt
close
Gehe zur Seite
remove add
99 Ergebnisse, ab 41
  • DIW Wochenbericht 22 / 2020

    Mobile Money treibt finanzielle Entwicklung Afrikas voran

    Mit Hilfe von Mobile Money können Finanztransaktionen über ein Handy getätigt werden. Auch in armen Gegenden Afrikas besitzt fast jeder ein Mobiltelefon. Mobile Money könnte dafür sorgen, dass niemand mehr von Finanzdienstleistungen ausgeschlossen bleibt, und so zum wirtschaftlichen Wachs-tum des Kontinents beitragen. Tatsächlich zeigen vom DIW Berlin erhobene Daten aus Afrika, dass Mobile Money weniger ...

    2020| Katharina Lehmann-Uschner, Lukas Menkhoff
  • DIW Wochenbericht 22 / 2020

    Mobile Money trägt zur finanziellen Inklusion bei und kann negative Schocks abpuffern: Interview

    2020| Katharina Lehmann-Uschner, Erich Wittenberg
  • DIW Weekly Report 21/22 / 2020

    Mobile Money is Driving Financial Development in Africa

    Mobile money is an innovation that allows financial transactions to be performed via a cell phone. Even in poor regions of Africa, almost everyone has a cell phone; therefore, mobile money could both contribute to the continent’s economic growth and ensure that no Africans are excluded from access to financial services. However, DIW Berlin data from Uganda show that mobile money is actually used less ...

    2020| Katharina Lehmann-Uschner, Lukas Menkhoff
  • Diskussionspapiere 1864 / 2020

    Financial Education Affects Financial Knowledge and Downstream Behaviors

    We study the rapidly growing literature on the causal effects of financial education programs in a meta-analysis of 76 randomized experiments with a total sample size of over 160,000 individuals. The evidence shows that financial education programs have, on average, positive causal treatment effects on financial knowledge and downstream financial behaviors. Treatment effects are economically meaningful ...

    2020| Tim Kaiser, Annamaria Lusardi, Lukas Menkhoff, Carly Urban
  • Externe referierte Aufsätze

    Financial Education in Schools: A Meta-Analysis of Experimental Studies

    We study the literature on school financial education programs for children and youth via a quantitative meta-analysis of 37 (quasi-) experiments. We find that financial education treatments have, on average, sizeable impacts on financial knowledge (+0.33 SD), similar to educational interventions in other domains. Additionally, we document smaller effects on financial behaviors among students (+0.07 ...

    In: Economics of Education Review 78 (2020), 101930, 15 S. | Tim Kaiser, Lukas Menkhoff
  • Diskussionspapiere 1823 / 2019

    The Effect of Personalized Feedback on Small Enterprises’ Finances in Uganda

    This RCT examines the effect of a new style finance training during which participants are given personalized feedback on their financial business outcomes in addition to a “rules-of-thumb” training approach. We compare this to the effects of a “rules-of-thumb” training by itself and to a control group. Targeting about 500 small and micro entrepreneurs in Kampala, Uganda, we find that the personalized ...

    2019| Antonia Grohmann, Lukas Menkhoff, Helke Seitz
  • Externe Monographien

    Earn More Tomorrow: Overconfident Income Expectations and Consumer Indebtedness

    This paper examines whether biased income expectations due to overconfidence lead to higher levels of debt-taking. In a lab experiment, participants can purchase goods by borrowing against their future income. We exogenously manipulate income expectations by letting income depend on relative performance in hard and easy quiz tasks. We successfully generate biased income expectations and show that participants ...

    Munich: Collaborative Research Center Transregio 190, 2019, 94 S.
    (Discussion paper / Rationality & Competition, CRC TRR 190 ; 152)
    | Antonia Grohmann, Lukas Menkhoff, Christoph Merkle, Renke Schmacker
  • Seminar Series on Research in Development Economics

    Peer Effects and Academic Achievement: Experimental Evidence from Tracking and Bimodal Classrooms

    01.11.2018| Veronica Frisancho, Inter-American Development Bank
  • Bericht

    Zugang zu Bankkonten für Geflüchtete kein Problem, Nutzung von Finanzprodukten aber ausbaufähig

    Die finanzielle Inklusion von Geflüchteten ist ein entscheidender Baustein der Integration in die deutsche Gesellschaft. In diesem Bericht wird die finanzielle Inklusion einer Gruppe von 31 in Berlin lebenden syrischen Geflüchteten anhand von Befragungen untersucht. Offensichtlich funktioniert der Zugang zu einfachen Bankkonten gut, viele Befragte nutzen ihr Bankkonto aber nur wenig. Außerdem ...

    17.10.2018| Antonia Grohmann
  • Finanzkompetenz für alle Lebenslagen

    Finanzielles Wissen und Verhalten von Frauen – Noch ein Gendergap!?

    Im Mittelpunkt des 3. Workshops im Rahmen unserer Veranstaltungsreihe „Finanzkompetenz für alle Lebenslagen“ steht das finanzielle Wissen von Frauen. In den meisten Ländern der Welt ist das Finanzwissen von Frauen geringer als das von Männern. In Deutschland schneiden Frauen vor allem bei komplexen Finanzfragen schlechter ab als Männer. Mit Blick auf das...

    14.09.2018
99 Ergebnisse, ab 41
keyboard_arrow_up