Research on parental school choice provides strong evidence of so-called ‘white flight’ – that ethnic majority parents avoid choosing a local school if it contains large numbers of ethnic minority students. In this study, we examine such segregating choices in a formally stratified school system. Theoretically, we argue that segregating choices are less common in an educational setting where...
This study examines how conditional aid eligibility influences students’ application behaviors using extensive data from the French national application platform, Admission Post Bac (APB). Employing a generalized difference-in differences approach, we analyze the impact of an exogenous change in the income threshold for financial aid eligibility. Our primary focus is on high-achieving students, a...
This study asks how work intensity differs between nurses that work in three different hospital settings: 1) non-digitalized hospital, 2) digitalized hospital and 3) digitalized+semi-automated hospital. Theoretical and political expectations are that nurses experience less work intensity with higher digital maturity of the hospital. The digital transformation of hospitals is a current political...
Wirtschaftskraft soll eigentlich große Rolle für Berechnung des Königsteiner Schlüssels spielen, wird letztlich aber kaum berücksichtigt – Zuweisung etwa von Geflüchteten und Bildungsinvestitionen in vielen Fällen nicht angemessen – Diskussion über bedarfsgerechte Lastenverteilung nötig Der sogenannte Königsteiner Schlüssel verteilt Gelder und Aufgaben zwischen den Bundesländern. Dabei ist eigentlich ...
Mit dem Königsteiner Schlüssel werden Ausgaben und Aufgaben zwischen den Ländern in Deutschland verteilt. Zur Berechnung des Schlüssels wird der Bevölkerungsanteil zu einem Drittel und die Wirtschaftskraft der Länder zu zwei Dritteln angesetzt. Als Wirtschaftskraft werden die Steuereinnahmen der Länder herangezogen. Jedoch wird zur Berechnung des Königsteiner Schlüssels das Steueraufkommen nach...
Studie auf Basis von SOEP-Daten zeigt: Kinder machen unter anderem seltener (Fach-)Abitur, wenn ein Elternteil arbeitslos war – Studiendesign erlaubt es, gemessene Effekte kausal zu interpretieren – Ergebnisse verdeutlichen Abhängigkeit des Bildungserfolgs vom Elternhaus – Bildungspolitik sollte dem entgegenwirken, Ganztagsschulausbau ist wichtiger Schritt Sind die Eltern in der Grundschulzeit ihres ...